;\Skeptical i ¥ L

This is the print version of the Skeptical Science article 'IPCC were wrong about Amazon rainforests ', which can be found at http://sks.to/amazon.

Comparing what the IPCC and peer-reviewed
science say about Amazonian forests

What The Science Says:
The IPCC statement on Amazon rainforests was correct, and was incorrectly reported in some media.

Climate Myth: IPCC were wrong about Amazon rainforests

"The IPCC also made false predictions on the Amazon rain forests, referenced to a non peer-reviewed
paper produced by an advocacy group working with the WWF. This time though, the claim made is not
even supported by the report and seems to be a complete fabrication.” (EU Referendum)

An article in a British newspaper claimed that the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC)
published wrong information about the Amazon Rainforest in their 2007 report. The issue centred on the
statement that about 40% of the Amazon was susceptible to the effects of drought, or more specifically
"slight reductions in rainfall”.

The Amazon is the world's largest tropical rainforest, and due to its immense size, has a global effect on the
Earth's climate. Despite being well adapted and resilient to wet and dry periods which occur throughout the
year, the rainforest is vulnerable to extended periods of drought. Any major decline in the health of the
Amazon rainforest is likely to impact the world climate.

The skeptic claims relate to section 13.4.1 of the IPCC Fourth Assessment Report (2007)which made the
statement: 'Up to 40% of the Amazonian forests could react drastically to even a slight reduction in
precipitation; this means that the tropical vegetation, hydrology and climate system in South America could
change very rapidly to another steady state, not necessarily producing gradual changes between the current
and the future situation' (Rowell and Moore, 2000)

The reference is to a non-peer reviewed report prepared by the World Wide Fund for Nature (WWF) which
itself cites an original peer reviewed study (Nepstad et al. 1999) as the basis for the claim. The citations in
the WWF and IPCC reports are not complete, Nepstad et al. 1994, Nepstad et al. 1999 and Nepstad et al.
2004 support the claim that up to half the Amazon rainforest were severely affected by drought. Further
studies, carried out since the 2007 IPCC report, reinforce the Amazon's susceptibility to long term reductions
in rainfall .

The IPCC could have avoided confusion by simply citing the peer reviewed studies themselves, rather than
the WWEF report and perhaps "slight reduction" should have been better defined or qualified. Despite the
error in citation, the statement made by the IPCC is factually correct. Maybe the last word should go to the
lead author of the papers upon which the statements were based, Daniel Nepstad, who made a public press
release to clear up the mainstream media confusion over the subject.Nepstad concludes:

"In sum, the IPCC statement on the Amazon was correct. The report that is cited in
support of the IPCC statement (Rowell and Moore 2000) omitted some citations in support
of the 40% value statement.

- . . . . - & .
The Skeptical Science website by Skeptical Science is licensed S k t I m
under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License. " e p I Ca .CO

; Skeptical .com Page 1 of 2 from the basic version of IPCC were wrong about Amazon rainforestsgenerated Oct 30 01:43 2024


http://skepticalscience.com
http://skepticalscience.com/IPCC-false-predictions-Amazon-rainforests.htm
https://archive.md/4AGn
https://archive.ipcc.ch/publications_and_data/ar4/wg2/en/ch13s13-4.html
http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.466.9368&rep=rep1&type=pdf
http://www.nature.com/nature/journal/v398/n6727/full/398505a0.html
http://www.nature.com/nature/journal/v372/n6507/abs/372666a0.html
http://www.nature.com/nature/journal/v398/n6727/full/398505a0.html
http://www.ingentaconnect.com/content/bsc/gcb/2004/00000010/00000005/art00013
https://web.archive.org/web/20120119025321/http://www.whrc.org/resources/essays/pdf/2010-02-Nepstad_Amazon.pdf
http://www.skepticalscience.com/
https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/
http://www.skepticalscience.com/
http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/
http://skepticalscience.com
http://skepticalscience.com/IPCC-false-predictions-Amazon-rainforests.htm

:Skeptical .com

Skeptical Science explains the science of global warming and examines climate
misinformation through the lens of peer-reviewed research. The website won the Australian
Museum 2011 Eureka Prize for the Advancement of Climate Change Knowledge. Members
of the Skeptical Science team have authored peer-reviewed papers, a college textbook on
climate change and the book Climate Change Denial: Heads in the Sand. Skeptical Science
content has been used in university courses, textbooks, government reports on climate
change, television documentaries and numerous books.

The Skeptical Science website by Skeptical Science is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported
License.

; Skeptical .com Page 2 of 2 from the basic version of IPCC were wrong about Amazon rainforestsgenerated Oct 30 01:43 2024


http://skepticalscience.com
http://www.skepticalscience.com/New-textbook-climate-science-climate-denial.html
http://www.skepticalscience.com/Climate-Change-Denial-book.html
http://skepticalscience.com
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/
http://skepticalscience.com
http://skepticalscience.com/IPCC-false-predictions-Amazon-rainforests.htm

	Comparing what the IPCC and peer-reviewed science say about Amazonian forests

